Themadienst met Kees Posthumus

Op zondag 15 oktober 2023 was er in de Kapel een themadienst over “duurzaamheid”. Het werd de laatste kerkdienst in de koffiezaal, want de verduurzaamde kerkzaal kon deze morgen helaas nog niet in gebruik worden genomen. De koffiezaal was vanmorgen goed gevuld. Kees Posthumus is dan ook een graag geziene en gehoorde gast in de Kapel.

De dienst was voorbereid en werd ook ingevuld door leden van de duurzaamheidsgroep van de Kapelgemeente. De Bijbellezingen waren uit Genesis 1 en 2: gedeelten uit het scheppingsverhaal. In plaats van een traditionele overdenking werden door Kees Posthumus naar aanleiding van de schriftlezingen drie mooie verhalen verteld.

Heel beeldend wist hij het wonderbaarlijke, de veelkleurigheid en de pracht van de schepping naar voren te brengen met woorden en gebaren. Maar daardoorheen klonken er ook woorden, waarin de kwetsbaarheid van de natuur werd benadrukt en ook de verantwoordelijkheid van de mens om hier bewust en met zorg mee om te gaan.

Na afloop van de dienst was er natuurlijk koffie en thee, dit keer in de vernieuwde kerkzaal. Naast de aangebrachte isolatie zijn er ook optische en akoestische verbeteringen gerealiseerd. De kerkzaal oogt fris en modern en de nieuwe verlichting zorgt voor een speels element.

De organist gaf nog even een echt “koffieconcert”, mede om de akoestiek te testen. Het klonk mooi en het orgel komt nu ook visueel beter tot zijn recht onder het nieuwe witte plafond. We kijken er naar uit om vanaf volgende week weer diensten te houden in deze vernieuwde kerkzaal.

Foto’s: Jaap de Beer
Tekst: Dick van der Meijden