Palmpasen 2024

Op zondag 23 maart was het Palmpasen en de dienst op deze zondag is elk jaar weer een bijzondere gebeurtenis.

De kinderen hadden op zaterdag allemaal een mooie palmpasenstok versierd en kwamen daarmee aan het begin van de dienst in optocht de kerkzaal binnen. Onder het gezang van “Zwaai, zwaai, zwaai met jonge groene takken” werd een erehaag gevormd en één van de kinderen reed op de ezel tussen hen door.

Op het liturgisch centrum stond een mooie Palmpaas opgesteld en natuurlijk ook de symbolische schikking, gemaakt door de liturgische bloemschikgroep.

Ds. Kees Benard keek met de kinderen tijdens de dienst naar de samenstelling van deze Palmpaas en lichtte de verschillende onderdelen hiervan toe:

• de haan die kraaide na de verloochening door Petrus;
  • de 30 rozijnen, verwijzend naar de zilverlingen die Judas kreeg;
  • de 12 pinda’s als symbool voor de discipelen van Jezus;
  • de krakelingen die de oneindigheid (van leven en liefde) en ook de drie-eenheid verbeelden;
  • de buxus, die symbool staat voor de groene takken bij de intocht van Jezus in Jeruzalem;
  • de eieren als beeld van nieuw leven en ook het verbreken van de afsluiting van het graf.

We begonnen de dienst met het feestelijke rode antependium, wat later tijdens de dienst werd vervangen door het ingetogen paars.

Aan het einde van de dienst verlieten de kinderen als eerste de kerkzaal. Zij liepen met hun ouders naar de RK kerk om daar aan te sluiten bij de palmpasenoptocht door Wierden.

Foto’s: Jaap de Beer
Tekst: Dick van der Meijden

Categories: Fotoalbum, Nieuws

1 reactie

1. Eva schreef:

Ontroerend hoe èèn van de kleinste en bekendste Kapelanen de Kapel werd binnen gereden op een ezel. Met al die mensen die hebben gezwaaid met jonge groene takken. Prachtig.

Ook prachtig hoe de predikant de dienst verzorgde en zonde dat er geen tijd meer was voor het danken en bidden. De gebeden van deze predikant zijn vaak zo bijzonder en treffend.

Mooi om te zien dat er toch nog een redelijk aantal kinderen aanwezig was met Palmpaasstokken en hartjes voor Willy Zomer die de grote Palmpaasstok gemaakt had.