Drie dagen van Pasen 2024

Met de avonddienst op Witte Donderdag begon het zogeheten ‘Paastriduüm’, de drie dagen van Pasen, die lopen tot en met Paasmorgen.

Op Witte Donderdag was er een viering in de vorm van een gezamenlijke maaltijd. De gerechten verwezen naar de Joodse Sedermaaltijd, de maaltijd die Jezus vierde met zijn leerlingen voor hij gevangen werd genomen. Tijdens de maaltijd was er een complete viering met schriftlezing, gebed en samenzang. Ook werd de Maaltijd van de Heer gevierd tijdens deze dienst.

Op Goede Vrijdag was een korte, sobere viering. De cantorij verleende medewerking aan de dienst, met een aantal indrukwekkende liederen. Er waren lezingen uit het Oude en Nieuwe Testament, waarbij actuele beelden werden getoond waarin het lijden naar voren kwam. Eva Kostelijk en Jaap de Vries speelden samen het ‘Erbarme Dich’ op viool en orgel.

In de dienst van de Paaswake werd de nieuwe Paaskaars ontstoken en de kerkzaal ingedragen, waarna het licht werd gedeeld. Er klonken oude verhalen van schepping, uittocht en een nieuwe toekomst, uitlopend op het Evangelie van de Opstanding. In deze dienst was er het gedenken van de Doop en werd de Maaltijd van de Heer in een kring gevierd.

Op de Paasmorgen was er een dienst voor jong en oud. Het thema van deze dienst was: ‘Waar ben je?’. In deze dienst werd het Veertigdagenproject ‘Wat goed dat jij er bent!’ afgesloten. De dienst werd feestelijk begeleid door Marjan Oudelaar en Kirsten Hegeman op trompet en Jan ten Broeke op orgel.

Voorafgaand aan deze Paasdienst was er een Paasontbijt, verzorgd door de ZWO-commissie. Ondanks de korte nacht i.v.m. het ingaan van de zomertijd, waren er toch best veel jonge en oudere kerkgangers aanwezig om samen gezellig en smakelijk het ontbijt te nuttigen.

Foto’s Jaap de Beer
Tekst Dick van der Meijden