Kerstviering met veel slingers

Op kerstmorgen was er in de Kapel een gezinsdienst en dat was goed zichtbaar in de kerkzaal. Veel kinderen en jongeren waren samen met hun ouders naar deze dienst gekomen.

Het was in de kerkzaal goed te merken dat het kerstfeest werd gevierd. Er stond een mooie kerstboom met daaronder een kerststalletje, er was een prachtige liturgische schikking met een grote ster op het liturgisch centrum en je hoorde de kerstmuziek van het klarinetkwartet.

Het project van de kindernevendienst werd vanmorgen afgesloten. Tijdens het project ging het steeds over de tijd. Reporter Bram ging op onderzoek uit hoe druk mensen allemaal zijn en waar ze hun tijd aan besteden.

In de projectklok kwam een nieuwe plaat tevoorschijn met daarin de afbeelding van de geboren Jezus in de kerststal. Een geboorte is een blijde gebeurtenis en er werden slingers opgehangen in de kerk. Maar de vraag was daarbij wel wie er in deze wereld reden heeft om feest te vieren en dit uitbundig uit te dragen. Zijn dat de winnaars? de machthebbers, zoals Herodus en Quirinius in de tijd van Jezus?

De kinderen hingen nog een andere slinger op, met daarop teksten van kerkgangers. Die teksten zijn gericht op Gods toekomst met woorden van geloof, hoop en liefde. Zo mogen we als gemeente kerstfeest vieren en zo mogen we straks ook het nieuwe jaar ingaan!

Foto’s: Jaap de Beer en Eva Jungjohann
Tekst: Dick van der Meijden