Oogst- en dankviering met koffieconcert

Op zondag 5 november werd er in de Kapel een themadienst gehouden die in het teken stond van de dankbaarheid voor oogst en arbeid. Na de dienst was er voor gemeenteleden de gelegenheid om iets te laten horen van hun muzikale talenten en voor andere gemeenteleden om daarvan te mogen genieten.

Bij binnenkomst in de kerkzaal was het meteen al een drukte van belang. Er stond een tafel met allerlei verwerkte oogstproducten, zoals jam en tafelzuren. Die konden worden gekocht, waarbij het geld bestemd werd voor een speciaal ZWO-doel: hulp voor de getroffenen door de natuurrampen in Noord Afrika. Voor dat doel stond (en staat er de komende weken) ook een melkbus in de kerkzaal.

Er werden briefjes ingevuld, waarop de dankbaarheid en gebedsintenties konden worden verwoord. En dan was er ook nog de gelegenheid om levensmiddelen te schenken, die door BOWIE aan de boodschappenmanden kunnen worden toegevoegd.

Het was vandaag ook mantelzorgzondag. Er stond een grote emmer met rozen klaar. Kerkgangers die iemand kennen die mantelzorger is konden na afloop van de dienst een roos meenemen om deze mantelzorger een attentie te bezorgen.

Voorafgaand aan de dienst werden er eerst enkele onbekende liederen geoefend. De lezingen waren uit Prediker 1 en 2 en uit Matteüs 20 over de werklieden, die allemaal even veel loon kregen, al had de één veel langer gewerkt en meer gedaan dan de ander. Tijdens het kindermoment was er aandacht voor de herfst.

De overdenking ging over eerlijkheid, rechtvaardigheid. Het leven wordt door veel mensen als “niet eerlijk” ervaren. De één krijgt veel meer te lijden, te verwerken dan de ander. In de gelijkenis in Matteüs wordt de beloning ook als onrechtvaardig beoordeeld. Maar het gaat er bij de eigenaar van de wijngaard niet om dat iedereen krijgt wat hij verdient, maar wat hij nodig heeft om van te kunnen leven. Dat is een ander soort rechtvaardigheid, waarbij genade de grondtoon is.

Na de dienst was er natuurlijk eerst koffie met iets erbij, dat door de jongeren van de kelderdienst was verzorgd. Daarna gingen de schuifdeuren open en konden de aanwezigen in de kerkzaal een koffieconcert bijwonen. Gemeenteleden (twee organisten, een zanger en een violiste) zorgden voor muziek, waar anderen van konden genieten. Zie ook de impressie hiervan op deze site. Het was een mooie afsluiting van een mooie dienst.

Foto’s: Jaap de Beer
Tekst: Dick van der Meijden