Taizédienst als noodliturgie

Bij de Kapel is er altijd een “noodliturgie” beschikbaar, die kan worden gebruikt als op het laatste moment blijkt dat een ingeroosterde predikant een dienst niet kan leiden. Door enkele gemeenteleden wordt zo’n liturgie opgesteld en deze ligt dan in de Kapel te wachten tot hij gebruikt moet worden.

Gelukkig komt het maar heel sporadisch voor dat zo’n liturgie echt voor noodgevallen moet worden ingezet.

Binnen twee jaar na het opstellen van de noodliturgie wordt deze dan altijd toch gebruikt en wordt de dienst dan geleid door gemeenteleden: de opstellers van de liturgie.

Op zondagmorgen 1 oktober werd er zo’n “noodliturgie” gebruikt. Gonny Nijmeier, Herma Dam Wichers en Henk Jansen hadden een dienst voorbereid in Taizé stijl rond het thema “Barmhartigheid”. Het werd een dienst met natuurlijk veel Taizéliederen.

Iedere aanwezige kreeg aan het begin van de dienst de gelegenheid om een waxinelichtje aan te steken en te plaatsen op een spiegel. Ondertussen klonk het lied “Licht dat terugkomt, hoop die niet sterven wil, vrede die bij ons blijft”.

We hoorden uit de Bijbel de verhalen van “de barmhartige vader” (ook wel bekend als “de verloren zoon”) en natuurlijk ook van “de barmhartige Samaritaan”. Er werden mooie woorden gesproken over de barmhartigheid van God de Vader en de opdracht die Jezus ons geeft om barmhartig te zijn voor de ander, de hulpbehoevende.

Aan het einde van de dienst hoorden we het prachtige zegenlied “Bless the Lord my soul and bless God’s holy name, Bless the Lord my soul who leads me into life”.

We mogen terugzien op een heel mooie dienst in een sfeervolle koffiezaal, die door de getekende en gekleurde kerkramen een echte kerkzaal is geworden.

Foto’s: Jaap de Beer,
Tekst: Dick van der Meijden.