Kerk, even anders met “Happen naar de baas”

Zondagmorgen 2 juli was er weer een Kerk, even anders. Deze keer was cabaretier-evangelist Ruurd Walinga uit Geesteren te gast met zijn voorstelling “Happen naar de baas”.

In zijn liedjes en teksten ging het vooral over vissen. Over vissen als dieren, maar ook over het vissen als bezigheid.

In de Bijbel komen vissen op allerlei plaatsen en in allerlei situaties voor. Zowel als onderdeel van een Bijbelverhaal, maar ook in allerlei beeldspraak. Zo riep Jezus zijn volgelingen op om vissers van mensen te worden.

Als een vis door de visser uit het water wordt gehaald, dan zie je de vis happen. En Ruurd maakte tijdens de dienst een verbinding met het evangelie. Als je door het evangelie wordt geraakt, als je door God uit het water wordt opgehaald, dan hap je naar de baas!
Je bent dan als vis ten dode opgeschreven. Maar Jezus zegt: “als de graankorrel in de aarde valt en sterft brengt hij veel vruchten voort”.

Ruurd las tijdens de dienst een stukje voor uit het hengelsportmagazine:

Ik mag er zijn

Ik ben een magazijn met mogelijkheden,
een grote voorraadkast.
Met gaven en talenten, die graag iedereen verrast.
Ik heb van alles in de aanbieding in mijn vacaturebank.
Mijn kennis en mijn ervaringen,
ze liggen voor iedereen op de plank.

Het ligt hier allemaal te wachten, totdat op een dag
iemand tegen mij zegt: Ruurtje, ga nu maar aan de slag!
Ik ben geen schuur, geen hok, geen loods of magazijn,
ik ben een kasteel, een tempel!
Ik ben, ik mag er zijn!

Na de dienst kregen alle kerkgangers een kaartje mee. Een “Vispas” met vijf vissoorten, waarmee je volgens Ruurd aan iedereen gemakkelijk het evangelie kunt uitleggen.

Foto’s: Jaap de Beer
Tekst: Dick van der Meijden