INLIA: ‘Mogen we ze houden?’

In de Laarkerk in Zuidlaren slapen mannen in de voormalige soos, in Scheemda spelen kinderen in de hal van De Ontmoeting en in Roden heeft de kerkenraad een douche aangeschaft voor de vrouwen in het kerkgebouw: de crisisopvang van asielzoekers zorgt voor dynamiek en ongebruikelijke taferelen in kerken. INLIA in Groningen coördineert de crisisopvang.

Honderden asielzoekers kregen en krijgen inmiddels crisisonderdak bij tientallen kerken in het hele land. Met dank aan de enorme inzet van vrijwilligers in al die plaatsen en aan het kleine team van INLIA dat bijhoudt hoeveel mensen waar verblijven, tot wanneer, en waar ruimte beschikbaar is of komt, en problemen oplost.

Ontmoeting
“Het wordt zondags gepreekt”, zegt vrijwilliger Epko in Scheemda, “Dan moet je ook wat doen als het eropaan komt.”

De Ontmoeting vangt twee gezinnen op in het kerkgebouw. Twee kleintjes uit Syrië ‘scheuren’ er door de gang op loopfietsje en driewieler. Er werken hier 40 vrijwilligers mee, uit kerken uit de hele streek. Dat is vaker zo bij de crisisopvang.

Iemand uit Wildervank vertelt: “Bij ons zijn de kerkmuren zijn geslecht. Alle kerkgenootschappen in de buurt doen mee.”

Stoeltjes poetsen
In de Laarkerk in Zuidlaren vangen ze 40 mannen op in vergaderkamers en de vroegere soos in het souterrain. Er waren 170 vrijwilligers, maar ze kunnen nu afschalen. Want dweilen, stofzuigen, toiletten schoonmaken, koken: de mannen doen het zelf.

Vandaag gaan ze zelfs 25.000 stoeltjes poetsen op het TT-circuit, vertelt coördinator Klaas. De kerkelijk vrijwilligers doen normaliter, dit keer nemen de asielzoekers het voor rekening. Om wat terug te doen.

“Family”
“We are family”, zeggen de vrouwen in ‘Op de Helte’ in Roden in koor. Ze komen uit Syrië, Jemen, Somalië en Roden en vormen nu een hechte groep.

“Kunnen ze niet bij ons blijven?”, vraagt coördinator Mathilde INLIA. De vrijwilligers willen de vrouwen laten blijven totdat ze goed terecht kunnen in een asielzoekerscentrum.

De kerkenraad geeft toestemming, nu moet INLIA het proberen te regelen met het COA.

Ondertussen is er een douchecabine besteld, want die ontbrak. Ook dat is geaccordeerd door de kerkenraad. Mathilde glimlacht breed. Laat haar en alle andere vrouwen daar maar schuiven… They are family.