Wat kunnen we als Kapelgemeente doen voor vluchtelingen uit Oekraïne?

Verschillende gemeenteleden hebben aangegeven dat zij zich hier wel voor willen inzetten, in de vorm van inzamelen van goederen, in huis nemen van vluchtelingen en/of het ondersteunen van deze opvang.
Op maandagavond 7 maart hebben we hier in het moderamen over gesproken.

We gaan op dit moment 3 dingen doen:

• we leggen contact met de gemeente Wierden of we kunnen aanhaken bij initiatieven die vanuit de gemeente of de regio worden opgestart om zo samen op te trekken;
  • we willen een werkgroep binnen de Kapel opzetten om hiermee aan de slag te gaan (als u mee wilt doen horen we dat graag, u kunt zich aanmelden bij Marianne Abbink: scriba@hervormdekapel.nl);
  • we willen relevante informatie vanuit de landelijke kerk en overheid met u delen.

Dat laatste is op dit moment al mogelijk:

Op deze website geeft de landelijke Protestantse Kerk een aantal suggesties voor hulp, variërend van collecten, gebeden en gesprekshandleidingen, tot informatie over onderdak, opvang en hulpgoederen.

Op bovengenoemde webpagina wordt onder meer verwezen naar Vluchtelingenwerk en Takecarebnb. Daarnaast is er in onze regio het initiatief van NuTwente.