INLIA: Actie Groen Licht op 10 december

Bij de grens tussen Polen en Wit-Rusland bivakkeren vluchtelingen in niemandsland.

Als ze proberen Polen binnen te komen om asiel te vragen worden ze door de autoriteiten tegengehouden, opgejaagd of met harde hand teruggeduwd uit het grondgebied van de Europese Unie.

Bewoners langs de Poolse grens hangen een groen lichtje aan hun huis of voor het raam, uit protest, en als teken dat migranten en vluchtelingen in nood daar terecht kunnen.

Ook op andere plekken langs de grenzen van de EU worden mensen op de vlucht steeds vaker tegengehouden, in gammele bootjes terug de zee opgestuurd etc.

Daardoor wordt aan vluchtelingen de mogelijkheid ontnomen gebruik te maken van hun recht asiel aan te vragen in Europa. En individuele personen en non-gouvernementele organisaties die mensen in nood helpen worden daarvoor steeds vaker strafrechtelijk vervolgd.

De Vereniging van Asieladvocaten & -Juristen Nederland (VAJN) is van oordeel dat EU-lidstaten op deze wijze mensenrechten schenden.

Oproep:

De VAJN roept daarom instanties en inwoners van Nederland op om op vrijdag 10 december, de Interna-tionale Dag van de Mensenrechten, hun woning of gebouw groen te laten kleuren of een groen licht voor het raam te zetten.

Een groeiend aantal maatschappelijke en kerkelijke organisaties, politieke partijen enz. steunt deze actie, waaronder ook de Raad van Kerken in Nederland.

De Raad maakt zich grote zorgen over de vluchtelingen die in niemandsland tussen Wit-Rusland en Polen moeten bivakkeren.

De Raad van Kerken spreekt zijn groot respect uit voor de vrijwilligers en lokale kerkgemeenschappen die zich aan beide zijden van de grens over hen ontfermen.

INLIA roept alle Chartergemeenschappen en overige kerken in haar achterban op om 10 december a.s. ook mee te doen aan de Actie Groen Licht.

Want mensenrechten gelden altijd en overal, en moeten door EU-lidstaten gerespecteerd worden als mensen op de vlucht slaan en op of over de grens van de EU asiel willen aanvragen.

Mensen op de vlucht laat je niet in het donker,
maar bied je een groen licht!