Kerk even Anders: Pasen in fragmenten

Op 12 maart spelen verhalenverteller Kees Posthumus en muzikant Henk van Glabbeek hun voorstelling ‘Pasen in fragmenten’.

Deze voorstelling bestaat uit zes afwisselende verhalen en liedjes waarin verschillende hoofdpersonen hun versie van het verhaal van Pasen vertellen, van de wonderbare spijziging tot en met het verhaal van de Emmaüsgangers. De verhalen worden afgewisseld met muzikale intermezzo’s op Oosterse instrumenten.

• Een ooggetuige vertelt hoe duizenden mensen aten van vijf broden en twee vissen, nadat alle friet en shoarma was uitverkocht.
  • Het vriendje van het dochtertje van Jairus vertelt over de dag dat Talitha ’s ochtends niet bij de poort van haar huis stond.
  • Het eigenwijze ezeltje waarop Jezus Jeruzalem binnenrijdt, vertelt hoe het was om toegejuicht te worden door een grote menigte.
  • Een lied verhaalt over het laatste avondmaal.
  • Maria vertelt over de droevigste dag van haar leven, de dag waarop haar zoon stierf.
  • Een van de vrouwen uit het gevolg van Jezus vertelt hoe zij op Paasochtend naar het graf van Jezus gingen en het leeg vonden.
  • De Emmaüsgangers vertellen over hoe ondanks al het verdriet en pijn het verhaal van Jezus toch doorgaat.

Zo ontstaat een afwisselende voorstelling, waarin humor en ernst elkaar afwisselen. Het paasverhaal komt dichterbij, omdat ooggetuigen het opnieuw en eigentijds vertellen.

Kees Posthumus vertelt oude verhalen vroom en vrolijk opnieuw, in kroegen en kerken, zodat ze verrassen, aan het denken zetten en inspireren.
Henk van Glabbeek speelt verschillende Perzische instrumenten en geeft met zijn meditatieve muziek diepte en kleur aan het gesproken woord.