Dienst eerste Adventszondag

Op 1 december 2019 was het de eerste Adventszondag. Dat was direct zichtbaar door het mooie liturgisch bloemstuk, dat midden op het liturgisch centrum was geplaatst.

Het geheel van de schikking rust op drie steunen. Een oneindige cirkel van stekelig groen is als de omheining voor de kudde, beschermend. De drie steunen zijn stevig genoeg om alles te dragen en staan symbool, voor de Drieëenheid, of zelfs voor het gezin, moeder, vader, kind.

Micha beschouwt mensen als een kudde die beschermd wordt in de kring. Dat zien we hier. Met hier en daar een plukje schapenwol. Een cirkel is een sterke constructie en moeilijk te verbreken.
Aan het begin van de dienst werd de eerste adventskaars aangestoken door één van de kinderen.

Het adventsproject van de kindernevendienst ging vanmorgen van start. In het donker kwam ds. Benard de kerkzaal binnen, verkleed als de boer Micha en schijnend met een zoeklicht. In het adventsproject staat de profeet Micha dit jaar centraal en het thema van het project is: “Geef licht!”
Aan het einde van de dienst kwamen de kinderen weer terug in de kerkzaal en vertelden wat ze hadden gedaan in de kindernevendienst.Ze waren bezig geweest met het verhaal over Micha en ook met het maken van een adventskalender.Aan de muur hing vanmorgen het eerste kerkraam. Daarop staat de profeet Micha afgebeeld, die het volk Israël toespreekt over de donkere tijden waarin het volk zich begeeft. Maar er is hoop en er is toekomst!Na afloop van de dienst werd er door de projectgroep “Herinrichting kerkzaal” een presentatie gegeven van de plannen om de Kapel een vernieuwd interieur en een nieuwe, eigentijdse uitstraling te geven. Het was een mooie presentatie en er werden daarna veel vragen gesteld door de aanwezige gemeenteleden. Aan het eind van de bijeenkomst klonk er een welverdiend en bemoedigend applaus.