Afwezigheid ds. Kees Benard door studie

Vanaf maandag 5 september zal ik, verspreid over het komende seizoen, een flink aantal dagen afwezig zijn in verband met studie.

De Protestantse Kerk in Nederland kent een systeem van verplichte Permanente Educatie. Die is erop gericht de basiskennis binnen het vakgebied te onderhouden, nieuwe ontwikkelingen bij te houden en geeft de mogelijkheid om je verder te verdiepen in bepaalde onderwerpen.

Daarbij biedt het ook een spiegel op het eigen functioneren en wil het ‘bijdragen aan de bedieningsvreugde en het werkplezier’.

De uitgelezen mogelijkheid daarvoor is het volgen van de Klinische Pastorale Vorming (KPV). Dit is een intensieve training die zich richt op de professionaliteit van de predikant.

Centraal staan vragen als: “Wie ben ik als pastor?” “Wat doe ik en waarom doe ik dat zo?” “Wat inspireert mij” en “waar liggen mijn mogelijkheden en mijn grenzen?”

In deze training wordt uitgebreid aandacht besteed aan verschillende facetten van het beroep van predikant: pastoraat, geestelijke begeleiding, voorgaan in vieringen en leiding geven.

In het nummer van Prisma van september 2022 heb ik uitgebreider geschreven over dit traject. Meer over de opzet en de inhoud van deze training kunt u vinden  via deze link.

In totaal zal ik in het komende seizoen 38 dagen op locatie (Dominicanenklooster in Huissen) zijn, verspreid over vier blokken van negen dagen in september, november, januari en maart en twee afsluitende dagen in mei. Dat betekent dat ik in het komende seizoen minder aanwezig zal zijn in de Kapel, minder zal voorgaan op de zondagen en ook pastoraal minder inzetbaar zal zijn.

Ik ben blij dat Margré de wijken West, Oost en Wierden Buiten ‘voor haar rekening’ neemt en ik wil u vragen om met haar, de kerkenraadsleden en de contactpersonen mee te denken en mee te kijken als het gaat om het ‘omzien naar elkaar’.

Willy Zomer en met name Dick van der Meijden zijn als leden van de uitvaartgroep beschikbaar voor het leiden van uitvaarten. Ook Margré is van plan op korte termijn een cursus voor het leiden van uitvaarten te volgen.

Het eerste blok begint op maandag 5 september. De cursusdagen zijn 5, 6 en 7, 12, 13 en 14 en 19, 20 en 21 september, steeds drie aansluitende dagen op maandag, dinsdag en woensdag.

In de tussenliggende dagen zal ik vooral bezig zijn met het schrijven van reflectieverslagen en voorbereiding van de volgende driedaagse.

Hartelijke groet,

Kees Benard.