Bericht van INLIA: Hij vond God, of God hem

Zijn vader werkt voor de Amerikanen en wordt vermoord door de Taliban. Jumaa-Khan weet: wegwezen nu. Hij arriveert in 2015 in Nederland, maar Afghanen maken hier dan weinig kans op asiel. En als hij zich later bekeert wordt hij niet geloofd en dreigt Jumaa-Khan te worden teruggestuurd naar een land waar hem als christen executie kan wachten.

Jumaa-Khan is getrouwd en heeft twee jonge zoontjes als de Taliban aan de deur komen. Hij wacht niet tot ze nogmaals komen. Het gezin vertrekt naar Pakistan, maar ook daar wordt hun bevolkingsgroep (Hazara) vervolgd. Voor een veilige, goede toekomst voor het gezin trekt Jumaa-Khan alleen door. Hij zal vrouw en kinderen zo snel mogelijk laten overkomen.

In 2015 komt Jumaa-Khan aan in Nederland. De 1ste afwijzing van zijn asielverzoek komt begin 2017. Nederland is in die jaren het strengst in Europa; van 2016 tot 2020 wordt ruim tweederde van de Afghaanse asielzoekers afgewezen.

Kerkbankje

Daar zit Jumaa-Khan dan, op de opvangboot van INLIA in Groningen. Hij maakt er kennis met een vrijwilliger en via hem met de kerk. In de kerkbankjes ervaart Jumaa-Khan rust. Een welkom gevoel voor iemand met psychische problemen, in behandeling bij de GGZ.

Na een opvolgende asielaanvraag komt hij in mei 2019 hoopvol naar de IND in Ter Apel. Hij is echter opnieuw afgewezen. Hij mag nog even terug naar het azc in St. Annaparochie, later zal hij het land uit moeten. Een busje brengt hem naar Emmen, van daaraf moet hij zelf verder reizen. Maar het openbaar vervoer staakt.

God

Het is koud. Hij loopt, loopt, zit dan op een bankje te huilen. Ineens spreekt zijn hart: “Wees niet boos. Voel de liefde van Jezus Christus.” Hij wordt rustig, zoals in de kerk. Hij vindt God, of God hem. Hij vraagt een voorbijganger om hulp. De man neemt hem mee, geeft hem thuis een plek om uit te rusten. Jumaa-Khan is ergens welkom. “God heeft alles gezien”, zegt hij, “Dat besefte ik. Ik voelde God. En toen voelde ik mij beter.”

Op 6 oktober 2019 wordt Jumaa-Khan gedoopt. Eind oktober dient hij een nieuwe asielaanvraag in. Zoals zo vaak betwijfelt de IND de bekering. Verklaringen van de kerk en van deskundigen worden van tafel geveegd. De IND negeert het advies van de Commissie Plaisier, door de PKN opgericht om te helpen bij goede oordeelsvorming in deze. De beslissing is wéér negatief. Jumaa-Khan gaat in mei 2021 in hoger beroep. Een paar maanden later valt Kabul.

Eisen aan IND

Op grond van de nieuwe situatie buigt de IND zich opnieuw over de zaak. Maar intussen heeft de Raad van State geoordeeld dat de IND zijn werk in bekeringszaken beter moet doen. De dienst moet voortaan ook kijken naar iemands geloofsactiviteiten, zijn kennis van het geloof en verklaringen van derden. Wil de IND die terzijde schuiven, dan moet de dienst dat motiveren.

En zo krijgt Jumaa-Khan eindelijk een verblijfsvergunning en kan hij beginnen aan de procedure om zijn gezin over te laten komen.