Dienst derde Adventszondag

Deze derde zondag van de Advent wordt ook Gaudete (Latijn voor Verheug U) genoemd, naar een Gregoriaans gezang voor de mis van deze dag. De term ‘Gaudete’ is ontleend aan een vers uit de Brief van Paulus aan de Filippenzen, waarin de apostel Paulus de gemeenschap oproept tot vreugde.

Dit “verheugende” is op deze zondag ook te zien in de liturgische kleur: roze.

De tekst bij de liturgische bloemschikking:

De derde krans is bovenop nummer één en twee geplaatst, zo stijgt de schikking omhoog. Versierd met takken van de levensboom, de thuja (conifeer).

Erop ligt een snoer pinda’s, voor de vogels van de hemel. We weten dat we op onze levensweg alleen maar hoeven te letten op: hoe doen we recht? Onze levensopdracht is het om mens, dier en schepping goed tegemoet te treden.

Vogels leven van wat ze vinden, genadebrood. Wij helpen ze door naar hen om te zien, en natuurlijk naar mensen! Het is iets om ons over te verheugen en ruimhartig te delen van wat wij ontvangen.

Vanmorgen was ook de profeet Micha weer in de kerkzaal, dit keer met een toepasselijke roze gerbera.

In het derde kerkraam is er een verwijzing naar de tekst vanuit Micha:

De Heer heeft jullie al verteld wat hij van jullie verlangt. Hij heeft al bekendgemaakt wat goed is.

Hij vraagt alleen dit: Wees eerlijk, ​rechtvaardig​ en trouw. En denk niet alleen aan jezelf, maar leef dicht bij God.