Nieuwe kerkelijk werker bij de Kapel

Zondagochtend 16 december is afgekondigd dat de kerkenraad mevrouw Rita van Herk – Berkhof wil aanstellen als kerkelijk werker. Mevrouw van Herk is 61 jaar. Zij is geboren en opgegroeid in Vriezenveen. Momenteel woont zij in Nootdorp, waar zij kerkelijk werker is.

Rita van Herk heeft de HBO-opleiding Theologie en Levensbeschouwing- pastoraal werk gedaan aan de Hogeschool Holland in Diemen/ Amsterdam. Later heeft zij diverse cursussen gevolgd, onder meer aan het Theologisch Seminarium Hydepark in Doorn i.s.m. Titus Brandsma Instituut in Nijmegen en aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Sinds 2007 is Rita van Herk kerkelijk werker in de Protestantse Wijkgemeente Nootdorp. Daarvoor was zij onder meer kerkelijk werker bij de Hervormde Gemeente Terneuzen en projectleider Begeleid Wonen bij de Stichting Nehemia in Heerhugowaard. In januari 2019 verhuist mevrouw Van Herk van Nootdorp naar Holten, waar haar man predikant wordt van de plaatselijke Gereformeerde Kerk.

De sollicitatiecommissie, bestaande uit dhr. Geert Zomer, mevr. Neeltje Dikkeschei en dhr. Gerard Sluiskes, en ook ds. Kees Benard hebben heel goede gesprekken gevoerd met mevrouw van Herk. Uit haar c.v. en de gesprekken blijkt dat zij een allround kerkelijk werker is met brede ervaring in pastoraat, diaconale groepen, gespreksgroepen en jeugd. Ook heeft zij veel ideeën voor  nieuwe werkvormen, zoals bibliodrama.

Wat mevrouw van Herk aanspreekt is de ruimte die zij ziet in het beleid van de Kapel. Voor haar staan ontmoeting en omzien naar elkaar centraal.