Luthermaand van start in Wierden

Deur van Luther

De ‘Deur van Luther’ wordt op maandagavond 2 oktober in een feestelijke optocht door de Wierdense harmonieën van de Anjelierstraat naar het Gemeentehuis gebracht. Daar zal Burgemeester Henk Robben als eerste zijn stelling met het motto ‘Daar sta ik voor’ op deze deur spijkeren De stoet vertrekt om 18.30 en zal om 19.00 uur aankomen bij het Gemeentehuis. Iedereen is van harte welkom.

De meegebrachte deur herinnert aan 31 oktober 1517. Op die dag 500 jaar geleden spijkerde Luther zijn 95 stellingen aan de kerkdeur van Wittenberg. De komende maand zal de Wierdense deur aanwezig zijn bij alle activiteiten die de Wierdense kerken samen organiseren in het kader van 500 jaar Reformatie. Kijk voor meer informatie ook op: facebook.com/luthermaandwierden

Interessante lezing: ‘Kijken in de ziel van Luther’

Na de openingsceremonie bij het Gemeentehuis zal op maandagavond 2 oktober om 20.00 uur in de Gereformeerde kerk aan de Spoorstraat de eerste lezing van deze Luthermaand plaatsvinden. Prof.dr. Klaas Zwanepol zal spreken over het thema ´Kijken in de ziel van Luther´.

Luther geldt als de aanjager van de Reformatie-beweging. Is zijn initiatief geslaagd of mislukt te noemen? Wat stond hem eigenlijk voor ogen toen hij het over de ´aflatenkwestie´ opnam tegen de gevestigde kerkelijke en politieke orde? Is zijn protest door zijn medestanders en nazaten goed begrepen? Heeft wat Luther over de aflaten naar voren bracht 500 jaar later nog actualiteitswaarde of betreft het uitsluitend een voorbije kwestie?

Aan de hand van een paar prikkelende uitspraken proberen we een antwoord te vinden op deze vragen. Na de pauze, waarin koffie, thee en fris wordt geserveerd, zal de heer Zwanepol in gesprek gaan met de aanwezigen. De toegang is gratis en belangstellenden zijn hartelijk welkom.

Klaas Zwanepol (1947) is emeritus-hoogleraar Lutherana aan de Protestantse Theologische Universiteit. Voordien was hij verbonden aan de Universiteit van Amsterdam als hoogleraar voor de Geschiedenis en Theologie van de Reformatie en als hoogleraar Systematische Theologie aan de Kerkelijke Opleiding van de Universiteit van Utrecht. Hij publiceerde over de theologie van Luther en het Lutheranisme en hij houdt zich bezig met vragen rond confessionele identiteit. Kijk voor meer informatie ook op: facebook.com/luthermaandwierden

Gevarieerd orgelconcert

Op vrijdag 6 oktober begint om 20.00 uur een gevarieerd orgelconcert in de Dorpskerk aan het Burg. J.C. van den Bergplein. Het thema voor deze muzikale avond is ‘Een schoonheid van klanken: van Luther tot nu’.

Luther en muziek zijn in één adem te noemen. Hoewel er na de Reformatie niet direct een hoofdrol voor het orgel was weggelegd, is er na Luther een enorme bloei ontstaan in de kerkmuziek. Uit deze rijkdom zullen Wierdense organisten uit de diverse kerken op een laagdrempelige wijze een zeer gevarieerd programma ten gehore brengen.

Uiteraard zullen de sterk aan Luther verbonden componisten, zoals Bach, en muziekwerken, zoals ‘Een vaste burcht’, niet ontbreken. Er zullen ook werken ten gehore worden gebracht die ons op een ander spoor zetten. Het concert duurt ongeveer een uur. Iedereen is van harte welkom en de toegang is gratis.

Na het concert is er gelegenheid een kop koffie, thee of fris te drinken in gebouw Hebron, achter de kerk. Kijk voor meer informatie ook op: facebook.com/luthermaandwierden