Muziek in de dienst

Voor de begeleiding van de eredienst beschikt de Kapel over een rein-mechanisch pijporgel, wekelijks bespeeld door vaste organisten. Hiernaast is de kerkruimte voorzien van een piano.

Cantorij

De cantorij is het koor van Kapel. De deelnemers repeteren wekelijks en voorziet ieder jaar een aantal erediensten van een speciale muzikale omlijsting. Wilt u meezingen? Neem contact op met de dirigent.

Orgel

Rond 2002 ging de Kapel op zoek naar een nieuw orgel. De keuze viel op een gebruikt volmechanisch orgel van zo’n twaalf stemmen met twee klavieren en een vrij pedaal. Gebouwd in 1967 door Willi Peter uit Keulen, waar de Michaelshovenkirche het destijds in gebruik had genomen. Sinds een jaar was het in onderdelen opgeslagen bij Poolse orgelbemiddelaar.

De onderdelen zagen er goed uit en het orgel paste, na enige aanpassingen,  precies op het balkon van de Kapel. De dispositie was aantrekkelijk, maar de klank was niet te beoordelen omdat het orgel lag opgeslagen in onderdelen. Daarom is ook een orgel bezocht van dezelfde bouwer uit dezelfde periode in Wuppertal. Dit orgel had, zoals we al hadden verwacht, een flink en helder geluid in de neo-barok stijl.

Aanschaf en opbouw van het orgel

Het vijftien stemmen tellende orgel is gekocht via de firma Ladach uit Wuppertal. De opbouw en de restauratie is in de zomer van 2003 uitgevoerd door een tiental vrijwilligers, onder leiding van een orgelbouwer van de firma Ladach (Hans Dierkes). Het was maatwerk, maar het orgel paste volgens plan. De tractuur is compleet nieuw gebouwd en is volledig mechanisch! Alles werd nagekeken en met grote zorg in bedrijf gesteld.